SEO + SEA = SEM

Bij online marketing zijn er enkele termen die érg belangrijk zijn. En ook al ken je ze niet, enkele surfer wordt er nagenoeg dagelijks mee geconfronteerd.
Graag lichten we deze drie termen even wat duidelijker toe. Wat is SEM nu? Wat wordt bedoeld met SEO? Hoe kan ik met SEA bezoekers 'kopen'?
Lees verder, en je weet het zometeen!



SEO: Search Engine Optimalisation

SEO is vrij vertaald eigenlijk zoekmachineoptimalisatie. Met behulp van enkele technieken wordt met SEO geprobeerd om een website hoger te laten scoren in de belangrijke zoekmachines.
En zoals iedereen wel weet, worden de goed scorende websites vaker bezocht.

Er zijn twee zaken die zeer belangrijk zijn voor de SEO marketing.
Enerzijds hebben alle bekende zoekmachines een handleiding gemaakt die webdesigners best respecteren om een website goed te laten 'indexeren', oftewel goed te laten opnemen in de zoekmachine.
En verder is er nog het vage, onbekende gedeelte. De populaire zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing, en Ask.com hanteren allen bepaalde algoritmes voor hun zoekresultaten op te lijsten.
Op basis van een heleboel zaken zal een website al dan niet hoger gerangschikt worden dan een andere website. Deze algoritmes zijn 'Top Secret' en variëren regelmatig om de bezoeker beter bij te staan in zijn zoektocht naar relevante informatie.
Aangezien deze zoekalgoritmes niet publiek gekend zijn, dient men gebruik te maken van zogenaamde "best cases". Welke technieken hebben hun nut in praktijk bewezen om te helpen met het hoger positioneren van een website.

Wij bij Strado hebben reeds ervaring met het positioneren van websites in onder andere Google, Bing, Yahoo en Ask.com. We beschikken over een interne handleiding om al onze klanten bij te staan om hun website zo goed mogelijk in de kijker te zetten.

SEA: Search Engine Advertise

SEA staat voor adverteren op zoekmachines. Je kent ze wel, de gesponserde koppelingen boven je zoekresultaten in Google. Of de gesponserde advertenties op bepaalde websites.
Voor een bepaald vast bedrag kun je jouw advertentie of tekstboodschap laten tonen om zo extra bezoekers naar je website te lokken.
Concreet komt het er op neer dat hoe meer geld je erin pompt, hoe meer bezoekers je mag verwachten.
De moeilijkheid van SEA is tweeledig:
  • Het kiezen van juiste (betaalbare) keywords
  • Het plakken van een bedrag op elk keyword of elke groep keywords
Slechte SEA kan je veel geld kosten, terwijl goed bezonnen SEA je ook veel kan opleveren.

SEM: Search Engine Marketing

SEM oftewel zoekmachinemarketing bestaat feitelijk uit SEO en SEA. Het omvat de mogelijke marketing en software tools om bezoekers die via een zoekmachine op zoek gaan naar informatie, naar jouw website te leiden.
SEM is belangrijk voor online marketing, en zal wanneer je website aanslaat in een grote ROI (return of investment) resulteren.